Thursday 17 March 2011

6 Days after the EarthQuake and Tsunami 地震~津波 六日後に記す。

..I just couldn't face to write it down about what had happened in Japan Last Friday. it was too serious and I was worried to death ( and still I am) about people who lived affected area.

 On that day, my husband left home to go to work at 6.40 am. He phoned me at 7.00 am to tell me to turn the TV on to watch news. It was 4.00pm in Japan and only over an hour after the Earthquake.

 The first image I saw on Sky News was Big Tsunami coming towards the land crushing everything. I saw car still on the road, driving caught by the Tsunami. I gasped, and phoned my parents.

..My dad answered phone, and told me the wave was going to reach them in 30 minutes or so. They live in Miyazaki -Kyushu so way way away from Sendai but was worried. I don't know how I kept my calm but told  Mum and Dad put important things upstairs and told them  call them back after I took kids to school.

Thankfully, none of the big wave reached their way, but my guts were aching for the people who I saw on the TV. and still it is.

 Over the weekend I was trying to contact my sister in Tokyo to make sure she's alright. She left me some messages via Facebook and here so I now know she's not much in danger but I feel like just drag her out from where she is.

 あまりにも深刻かつ悲惨な事態に動揺が強すぎ、あちらこちらにメッセージは残していたもののなかなか今回の地震に自分のブログで対峙できませんでした。

あの朝のこと、(日本時間の地震発生時間は午後2時50分で、こちら時間の午前5時50分)主人の電話ですぐにニュースを見てショックを受けた報道の映像、さらに心配な福島原発、あまりの重大さに言葉もなくただただ一人でも多くの方がご無事でありましたであろうことを祈りささげる毎日です。

私も妹が東京で、宮崎に住む両親ほどすぐに連絡が取れず心配で心配でたまりませんでした。ラベリーで横浜在住の方から現地の貴重な情報をいただくことができ、さらにFacebook とこのブログで彼女の無事が確認できたのはいいのですが、原発のことを考えると無理やりこちらに引っ張ってきたくてたまりません。

現地の方々が一番大変で動揺されているのであろうに、私もしっかりしなくちゃ、と家族、友人の方々からいただく日本へ対しての遺憾の意にお礼をさせていただき、あまり家族にも気を使わせてもと思うので普段どうり生活しようとするのですが、まだまだ動揺が大きくふとしたときに涙が込む上げてきます。

こんなときこそユーモアで気分を明るくするように、と心掛けるだけにつらいところです。

どうぞ、このまま余震がおさまってくれますように。一人でも多くの方がご無事でおられますように。心からお祈り申し上げます。

11 comments:

  1. お久しぶりです!
    地震、海外から妹さんのことさぞご心配だったと思います。
    東京では、私も含め、仕事は「自宅待機」の状態の人が多いようです。
    家で編みものして過ごしてました。
    原発も、少しではありますが好転に向かっていると思います。
    今日の放水も効果があったとのことです。
    もう、かなりの人がチェックしているのでご存知かもしれませんが、
    ↓の東大の先生の情報も心強いですよ。
    http://twitter.com/hayano

    ReplyDelete
  2. yoshikaさん!(むぎゅっとハグ)
    ご無事のお知らせにほっといたしました。

    ニュースの映像でヘリコプターで放水しているのを見ました。あんなに近く間で行って身の危険を冒しながら最大の危機を回避しようと全力を尽くしてくれている方がいると思うと目頭が熱くなります。

    東京でも一部では食料・飲料水がまだ不足気味のところがあると聞きましたがYoshikaさんのところは大丈夫ですか?

    ReplyDelete
  3. ハグ、ありがとうございます☆
    東京は、人々の不安から食料や日用品の買占めがありました。
    先週の土日は、スーパーの棚がガラガラになっていました。
    でも、今は「買い占めはやめましょう」という周知が徹底され、落ち着いていますよ。
    ただ、電車の運行が不安定なので出かけられません。

    ◆イギリス政府の見解説得力ありますよ!
    http://www.telljp.com/index.php?/en/news_article/bccj_members_update_on_japans_nuclear_power_station_situation/

    原発は、今夜も放水するみたいです。
    作業している方の無事を祈るばかりですね。。。

    ReplyDelete
  4. このブログのコメントって承認制でしたっけ??
    先ほどちゃんとpostできなかったかもしれないので、念のため。

    お見舞いの言葉、ありがとうございます!
    東京は、先週の土日に買い占め騒動がありましたが、
    流通が止まっているわけではないので、大丈夫ですよ。
    今は、被災地のために買占めはやめましょう、ということが周知され、落ち着いています。

    ReplyDelete
  5. ミホさん、こんにちは。
    東京の妹さん心配ですね。
    九州の状況については 先程私のブログに書いたのですが、まずまず平穏無事に過ごしてます。
    でも私事で申し訳ないけど、とてもショックを受けました。
    ミホさんもそうだと思います。
    ここから立ち直るためにはたくさんの時間が必要なのでしょうね。
    今は少しばかりの寄付をして、自体が良くなるように祈るばかりです。

    ReplyDelete
  6. Yoshika さん
     同いうわけか時々コメントがSpam検索に引っかかってしまい私が承認しないと見れないようになってしまうのです。
    もうひとつ機能を使い切れていないのであります。

     東京都内・周辺では物流が整いつつあるのですね、聞いて安心しました。まだまだ節電もあると聞いておりますが、知人が無事であると思うだけでありがたい気持ちでいっぱいです。

    ReplyDelete
  7. Lotte さん、ありがとうございます。

    直接何らかの被災を受けたわけでもないのにこの動揺具合ですから、現地の方々はなおの事でしょう。
    一人こんなところで落ち込んでたって何の助けにもならないのよ、と自分を叱責しているところです。

    ReplyDelete
  8. Mihoさんこんにちは。paopaoです。
    さっきちゃんとpostできなかったみたいなので、再度書き込みますね。
    私は横浜在住なので、自分も家族も無事でした。
    自分は何も被害を受けていないくせに、地震後はなんだか落ち着かず、ブログの更新や編み物をさぼっていますが元気です。
    Mihoさんの日本のご家族が無事でよかったです。
    私も、現地の方のために役に立つ能力が全くない自分に落ち込んだりもしますが、しっかり元気に働いてささやかな寄付を続けたいと思っています。
    また、遊びにきますね。

    ReplyDelete
  9. Paopaoさん、横浜でしたか!妹の仕事先が横浜でかなりゆれたと聞きました。とても心配されたことでしょう、お見舞い申し上げます。

    そうなんです、私も実際に被害にあっていないくせにオロオロしちゃって・・・今、姉と妹に安全祈願の靴下を編んでいるところです。

    ReplyDelete
  10. I'm so glad your family's okay. It's just unbelievable, isn't it? I think about Japan everyday. I had been planning to go for a vacation there this year. Perhaps I'll see if there's any volunteering work to do and still go.

    Hope your loved ones continue to stay safe!

    ReplyDelete
  11. Thanks Lion,

    Oh I know its just unbelievable as you say. You don't see very often actual footage how Tsunami crushes into the houses/cars/people. I couldn't believe it was happening as I watched on the TV.

    Goodness you are the 3rd person who I've heard were going to visit Japan this year. One is one of my kid's friend's family ( from OZ ). They are planning to go there during Easter Holiday and said are going to stay in Tokyo 5 days then in Kyoto 5 days, and planning to visit Hiroshima while they are there but I don't know if they are still going ahead. ( with 3 children they might change the date just to be safe)

    That's very kind of you thinking of some volunteer work, we really appreciate your warm thoughts. Thank you very much.

    PS... at the moment I'm knitting my sisters "stay safe" socks.

    ReplyDelete